Basur Ağrısından Kurtulmanızı Sağlayacak 5 Etkili Yöntem

Yetişkin nüfusun neredeyse yarısında görülen basur hastalığı, (1). aslında çok ağrılı bir hastalık değildir. Daha çok dışkılama esnasında kanama ve ilerlemesi halinde meme şeklinde belirtileri vardır. Ağrı oluşması halinde ise daha çok pıhtılaşma yani tromboze olduğu anlamına gelir.

Basur ağrısı nasıl geçer

Tabii ki makatta ağrının çok çeşitli nedenleri olabilir. Anal fissür (makat çatlağı) apse ve anal hematom dediğimiz (makatta pıhtı toplanması) unutulmamalıdır.

Basur Ağrı Yapar mı?

Yukarıda da belirttiğimiz gibi basurun durumu değiştiğinde ağrı şikayeti görülebilir. Kabızlık, doğum, ağırlık kaldırma gibi şiddetli ıkınmaya neden olan durumlarda basurun içindeki damarlardan bazıları yırtılır ve memenin içine kanama olur.

Kanama, memenin içindeki basınç; damardaki basınca eşitleninceye kadar devam eder ve memeyi şişirir. Şişen memenin iç basıncı yükselir ve bu basınç ağrı yapar. Ağrının şiddeti şişliğin büyüklüğüne paralel olarak artar. Öyle ki hasta ağrıdan oturamaz hatta ayakta bile duramayabilir.

Benzer sorunun bir başka oluşma şekli şöyledir: normalde rahatsız etmeyen iç basur hastanın tuvalette çok şiddetli ıkınması sonucu içerdeki basurlar dışarı çıkar ve geri içeri giremez, içeri giremeyen memeler makat kaslarının kasılmasıyla sıkıştırılır ve şiddetli ağrıya neden olur.

Çok değişik şiddette ağrıya neden olan bu duruma tromboze hemoroid: Türkçe adıyla boğulmuş basur denir.
Tromboze hemoroid ile çok karıştırılan anal hematom (makatta pıhtı toplanması) bu hastalığa çok benzese de anal hematomda hastanın öncesi basura benzer hiçbir şikayeti olmaz, aniden ortaya çıkar ve tek nedeni şiddetli ıkınmaktır.

Basur Ağrısı Nasıl Geçer?

Bu süreçte insanlar tedavi olarak hem ağrıdan hem de basurdan kurtulmak isterler. Maalesef bu pek de mümkün değildir. Öncelikle bu ağrılı sürecin ve pıhtılaşmanın ortadan kalkması gerekmektedir. Bunun için evde ve klinikte uygulanacak birçok etkili yöntem bulunmakta, ne olduklarına yazının devamında bakalım.

Ağrı Kesici İlaçlar Kullanabilirsiniz

Vücudumuzda görülen diğer ağrılar gibi basur ağrısı içinde ilaçlar kullanabilirsiniz. Tablet ya da enjeksiyon: ağrı düzeyine göre doktor tarafından önerilen ağrı kesiciler etki edecektir.

Bölgesel Uyuşturucu Etkili Anuflex’i Deneyin

Ağrı kesici ilaçlar yerine bölgesel merhem kullanmak isteyenler içinde bitkisel içeriği ile dikkat çeken Anuflex iyi bir seçim olacaktır. Karanfil yağı ile bitkisel uyuşturucu etkisi bulunan Anuflex: aynı zamanda aynısefa yağı ile de kas gevşetici etkisi bulunmaktadır. (2).

Anuflex

Basur hastalarında ağrı kadar sık görülen şikayetlerden biri olan kaşıntı problemi içinde ürün içeriğinde meyan kökü özleri bulunmaktadır. Tek ürün ile ağrı, kaşıntı ve kanamanın önüne geçebilirsiniz. (3).

Sıcak Oturma Banyosu İle Rahatlayabilirsiniz

Basur ağrısına çözüm olarak uygulayabileceğiniz bir diğer doğal yöntem ise: sıcak oturma banyosu olacaktır. Ağrının geçirilmesinde en etkili uygulamalardandır. 3-5 LT hafif can yakacak kadar sıcak su konan leğenin içine oturulur. Eskiden içine Rivanol toz konurdu, hiçbir etkisi olmadığı görüldüğü için kullanımdan büyük oranda kalkmıştır. (4).

Sıcak oturma banyosu

Kas gevşetici etkisi olan karanfil çayından leğendeki suya 1-2 fincan koymak etkisini artırır. Ilık sudan çıktıktan bir süre sonra ağrılar yeniden başlar, ağrılar yeniden şiddetlenirse yeniden ılık suya oturulabilir. Gün içinde sayısız defa oturma banyosuna oturulabilir. Defalarca oturmanın hiçbir sakıncası yoktur.

Doktorunuzun, Pıhtıyı Boşaltması Gerekebilir

Temel soruna yönelik tedavidir. Çok şiddetli ağrı varsa sorunu temelden çözeceği için en etkili tedavi yöntemidir. Şişmiş olan memenin içindeki pıhtıyı boşaltmak için küçük bir kesik yapmak yeterlidir. Basit bir şekilde enjeksiyonla bölgesel uyuşturma yapılır, 1-2 cm’lik deri kesilir ve doku içindeki pıhtılar boşaltılır.

Gerek lokal anestezin etkisi ve gerekse basıncın düşmesi sonucu o anda ağrı ciddi ölçüde azalır. Pıhtıyı boşaltma (trombektomi) işlemi 10 dakikada bitirilir. Hasta işlemden hemen sonra daha rahatlamış bir şekilde sosyal yaşamına kaldığı yerden devam edebilir. (5).

Sülük Yapıştırma

Normal basura hiçbir etkisi olmaz ve tamamen yanlış bir uygulamadır ancak memenin içinde basınçlı pıhtı toplandığında sülük yapıştırılırsa sülük tükürüğüyle pıhtıyı eritir ve emer, bu sayede basınç düşer ve ağrının şiddeti azalır. Uygun steril ortam sağlanamayacağı için çok önerilmez ama doktora ulaşılıp daha etkili hizmet alınacak imkan yoksa uygulanabilir.

Tedavi Olmayı Unutmamalısınız

Yazıda bahsi geçen “basur ağrısının çözümü” geçici önlemdir. Siz ağrıyı hafifletseniz bile hastalığın varlığı hep var olacak ve ilerlemeye devam edecektir. Bu nedenle ağrılar sürekli tekrarlayacak ve şiddetini artıracaktır. Bu nedenle asıl çözüm olarak basur tedavisi olduğunu bilmelisiniz.

REFERANSLAR

1. Tamer, A., Korkut, E., Korkmaz, U., & Akcan, Y. (2005). Alt gastrointestinal endoskopi sonuçlarımız: Düzce bölgesi. Kocatepe Tıp Dergisi, 6(1), 29-31.

2. Kaya, N., & Demirel, G. (2019). Perineal Travmayı Azaltmaya Yönelik Alternatif Yöntemler. ACU Sağlık Bil Derg 2019; 10 (2): 156-160 Erişim adresi: http://acibadem. dergisi. org/uploads/pdf/pdf_AUD_579. pdf.

3. Gürhan, G., & Nurten, E. Z. E. R. (2004). Halk arasında hemoroit tedavisinde kullanılan bitkiler-I. Hacettepe Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Dergisi, (1), 37-60.

4. Gün, D. B., Sekmen, Ü., Sipahi, F., & Özkara, E. Anal Bölge Cerrahisi Sonrası Sıcak Su Oturma Banyosunun Ağrı Skorlarına Etkisi.

5. YABANOĞLU, H. (2019). Gebelerde Komplike Hemoroidlerin Cerrahi Tedavisi Güvenli mi? 13 Hastanın Retrospektif Analizi ve Literatürün Gözden Geçirilmesi. Çukurova Anestezi ve Cerrahi Bilimler Dergisi, 2(1), 26-32.

6. Şirin, S. (2021, 28 Ocak). Basur (hemoroid) Nedir, Neden Olur, Belirtileri Nelerdir?. Erişim adresi: https://www.ideaklinik.com/basur-hemoroid-nedir-neden-olur-belirtileri-nelerdir.html

1. Merhaba hocam makat çatlağı ve hemoroid aynı anda tedavi yapılabilinir mi ?

• Op. Dr. Atilla Kaya

Merhaba,
      Muayene ile değerlendirdikten sonra, Evet tedavi edilebilir fakat sıklıkla önce anal fissür tedavi edilir hemoroid tedavisi sonraya bırakılabilir, şikayetler şişlikler azaldığı zaman hemoroid tedavisi daha kolay olur. Yada gerekmeyebilir.